Sunday, August 9, 2015

Fletter i grått

Kjolen Goldilocks har jeg hatt i strikkekøen i over to år, og nå rykket den endelig fram til start. Nesten, i hvertfall – for jeg ville strikke topp, ikke kjole, og jeg gjorde en hel del endringer i oppskriften.

1-IMG_3945-001

Må innrømme at jeg ble litt motløs da jeg åpnet oppskriften og så at den var på 11 sider. Her var alt beskrevet ned til aller, aller minste detalj, og dét er ikke måten jeg liker å strikke på. Men jeg fulgte oppskriften forholdsvis slavisk, i hvertfall i starten, og jeg ser jo at mønsteret er utrolig gjennomtenkt. Kjolen har massevis med fine små detaljer og resultatet blir rett og slett skikkelig bra. Her leker man ikke strikkedesigner, altså!

1-2015-08-06

Kjolen er kjempesøt, den, og jeg kommer nok til å strikke den også en gang, men nå ville jeg, som nevnt, ha topp og ikke kjole. Jeg endret på lengde og vidde, og strikket rillekant i stedet for flettekant nederst. Kjolen er sømløs, det liker jeg, og man plukker opp masker både rundt ermeåpningene og i halskanten.

Jeg strikket i Drops baby merino, selv om jeg egentlig ikke liker å bruke dette garnet i såpass store plagg – jeg syns det nupper for heftig og plaggene har en tendens til å sige og vokse og miste fasongen. Men mykt og deilig, dét er det, og femåringen bruker gjerne denne tunikaen rett mot huden. Litt over tre nøster gikk med, pluss to grå/hvite prikkeknapper i tre.

1-Downloads48

10 comments:

  1. Den ble skikkelig flott! Inspirerende!

    ReplyDelete
  2. Nydelig topp! Likte godt detaljene ved ermene. Nydelig jente du har også! Hun kan det med å posere :)
    Ønsker deg en flott uke!

    ReplyDelete
  3. fin topp og nydelig fotomontasje med jenta og toppen:)

    ReplyDelete
  4. Så nydelig den var! Du er så flink med foto, riktig så lekre bilder! Ha en fin ny, uke!

    ReplyDelete
  5. Den ble kjempefin! Goldilocks har ligget i min strikkekø lenge også - kanskje på tide å gjøre noe med det? Fikk i hvertfall lyst til å lage en etter å ha sett din.

    ReplyDelete
  6. Lekker! Og hun bærer den med stil! Kjekt å ha ei jente som vil pynte seg. Jeg har også strikka en del i Baby Merino og er spent på hvordan det holder seg i bruk og vask.

    God mandag fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Veldig fin! Må nok i min strikkekø også. Blir nok fin til tantebarnet mitt. Sier som flere andre over her, du er flink til å ta fine bilder.

    ReplyDelete
  8. Kjempefin! Vakkert mønster:)

    ReplyDelete
  9. Flott topp på ei nydeleg jente :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)