Sunday, September 21, 2014

Eivor, endelig

Jakken Eivor er så fin, så fin, og jeg ventet spent på oppskriften etter å ha sett et par versjoner av jakken på bloggen til designeren, Ann Myhre (eller Pinneguri, om du vil).

Oppskriften kom, i juni, og jakken var fremdeles like fin, men jeg tok litt skrekken etter å ha innsett at den skulle strikkes rundt og klippes opp. Jeg har ikke for vane å gå løs på strikketøyet med saks, og syns hele den der greien med oppklipping virket, mildt sagt, nokså skremmende. Så jeg brukte litt tid på å fordøye fakta og tenke over saken.

6-IMG_2787

(Det fryktelig fine marihøneskjørtet på bildene er det dyktige Fragaria som har sydd for oss, forresten. Her er Eplabutikken hennes. Skulle ønske jeg kunne sy, men nei.)

Pickles pure wool er et av de anbefalte garnene til oppskriften – deilig ullete, holdbar og fin. En favoritt som det absolutt fristet å strikke mer med. Og jeg hadde, såklart, mer enn nok garn i lageret til en jakke eller to. Eller tre. Jeg så for meg jakken i lysegrått, for i lyse farger kommer flettemønster og struktur best fram, og grå Pickles pure wool hadde jeg. Ullgensre har fireåringen en bra stabel av, men hun kunne alltids trenge en jakke til. Da var det vel bare for klippepysen å ta sats, da?

10-2014-09-21

Jeg strikket Eivor i størrelse 7 år til min lange fireåring som vanligvis bruker 6 år/116. Strukturmønsteret går bare over fire omganger, og er enkelt å huske, så jakken vokste fort og ble snart ferdig. Det vil si nesten ferdig, klipping og montering gjensto. Det fristet fint lite å finne fram symaskin, dessuten syns jeg det virker så brutalt å sy maskinsømmer i strikkeplagg, så heklemetoden var et selvsagt valg. Eivor fikk ligge til modning noen dager uker måneder mens jeg leste steeking-tutorials og alt jeg kom over om heklekanter og klipping og rein ull og knappestolper og prøvde å ta mot til meg og faktisk sette i gang.

Steg-for-steg hekle- og klippeguide fant jeg blant annet hos ninapetrina, her, og heiagjeng hadde jeg både på instagram og på facebook. Hopp i det, sa de. Det går fint, sa de. Det er lett, sa de.

Og de hadde faktisk rett. Det hadde jeg jammen ikke trodd. Ikke ofte man har høy puls når man driver og strikker og hekler, men dét hadde jeg sannelig nå. Mistenker at hun på fire syns klippeseansen var nesten like skummel som det moren syns, hun gransket det som foregikk og var tydeligvis ikke nevneverdig imponert: "Mamma!!! Ka gjør du?! Koffor DREPER du genseren min?!"

08-IMG_2785

Men neida, ingen "gensre" ble drept, jeg ble, i all beskjedenhet, knallfornøyd og syns klippekanten med heklekant ser både ryddig og fin ut. Nytt lite spenningsmoment når jakken ble puttet i vaskemaskin på ullprogram, men Eivor kom ut igjen like hel og flott.

Konklusjon? Å hekle kant og klippe var ikke vanskelig, faktisk var det skikkelig, skikkelig lett. Fint ble det også! Og neste gang er det sikkert ikke spesielt skummelt engang. For det blir definitivt en neste gang, hun lille må vel også få en Eivor? Og jeg vil ha sinnasaujakke, og jeg vil ha en haug med kofter, og…

27 comments:

  1. Ai, ai, for en lekker jakke det ble til storesøster :) god belønning for oppklipp-thriller :))

    ReplyDelete
  2. Å ❤️ Eivor er så fin. Den må på pinnene her også etterhvert. ❤️

    ReplyDelete
  3. Og der åpnet det seg en ny verden! Kofteverdenen:) slik tenker jeg stadig når nettet og strikkebloggene får meg til å prøve noe nytt på strikkefronten. Man kan kanskje mange teknikker og strikker fint nok, men det er så gøy å utvikle seg, prøve noe nytt og se at det var faktisk ganske enkelt! Og du strikker så mye fint, jeg gleder meg til å se alle jakkene du skal sette saksa i fremover:)

    ReplyDelete
  4. Nydelig jakke til den vakre jenta! Flotte bilder!
    Skal notere meg framgangsmåten på monteringa.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. Å ja! Og så er det så mange flotte jakker der ute!

    Denne ble veldig fin.

    ReplyDelete
  6. Vakre Eivor! Jeg var tett på å hvine av fryd når jeg skulle klippe opp min heklekant og så hvor vellykka det ble. Genserdrap er gøy ;)

    ReplyDelete
  7. Eivor er nydelig. Skal på pinnene her også en gang.:)
    Din versjon er nydelig.
    Hurra for et overvunnet traume!:)

    ReplyDelete
  8. Åh hvor er den sød!! Jakken og dit datter lige søde!
    Den klæder hende smukt.
    Jeg ville også være nervøs for at klippe i strik, det har jeg ikke prøvet endnu.

    ReplyDelete
  9. Nydelig. Også jakka blei fin. Jeg må innrømme jeg var spent på å lese hvilken størrelse du valgte, 7 til 4-åringen er litt i drøyeste laget altså, selv om jeg ser den er litt stor til henne. #rødmerlett
    Som vanlig, vakre bilder. Og supert skjørt :D

    ReplyDelete
  10. Nydelig er denne! Velkommen inn i kofte verden, den er vidunderlig :) Hvor mye garn brukte du?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker! Jeg brukte nøyaktig to nøster, 197 gram! :)

      Delete
  11. Ah, den er så fin! Har selv planlagt å strikke denne en stund, og har lyseblå, nydelig Pickles pure wool liggende til formålet, men prosjektet har blitt utsatt grunnet altfor mange UFO'er som må gjøres ferdig først... Men spørs om du ikke har fristet meg litt vel mye nå altså...

    ReplyDelete
  12. Vakker strikking. Han er så søt.

    ReplyDelete
  13. Hvor er den fin, klassisk og smuk.
    Det er super let med at hækle og klippe, så det er fedt at du igså fik en god oplevlse af denne metode.

    ReplyDelete
  14. Jakken var alldeles nydelig. Du har så god smak når det gjelder både å velge fine mønstre og fine farger. Jeg hadde samme erfaring som deg angående klipping tidligere i år. Heklemetoden er genial.

    ReplyDelete
  15. Ei nydeleg jakke til ei nydeleg frøken!
    Ein utfordring er kjekt av og til, flott utført arbeid som alltid :)

    ReplyDelete
  16. Å den er jo så vakker! *sukk* har planer om mange av dem....
    Hehe men i den virkelige verden vet jeg jo at sånn blir det ikke, men det er det jeg vil!! ;)
    Sitter her med en og en halv jeg... Den ene rosa er ferdig, men skal klippes... Den andre, gule, er på arm nr to ;)
    Og den skal jo også klippes, så jeg har det ikke travelt tenkte jeg... Selvom jeg faktisk, kanskje har vært med i heiagjengen på instagram for å heie fram deg.... Hehehe ;)
    Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør er det noe som heter ;)
    Jakka ble nydelig, og jenta er jo helt skjønn..

    Håper du får en fantastisk uke! :)

    ReplyDelete
  17. Klipping uten sying er genialt. Synd og skam at jeg ikke oppdaget det før min sinnasau var på pinnene. Men jeg fikk brukt det på sinnasauen og Eivor, og jeg er meget godt fornøyd, selv uten heklekant 😊

    ReplyDelete
  18. Fine jakken ! Rar denne uroen som følger med klipping i strikk, det er med andakt jeg gjør det fremdeles. :)

    ReplyDelete
  19. Fin denn ejakka! Og enig med deg at mønsteret kommer godt fram med lyst garn :)
    Ønsker deg en fin høstuke!

    ReplyDelete
  20. Så utrolig nydelig, både jakken og jenta:)

    ReplyDelete
  21. Nydelig! Og DREPE genseren ved å klippe i den, haha, jenta har skjønt hvor mye kjærlighet det ligger i de maskene!

    Skjørtet under er lekkert! Og så praktisk til små skjørte/kjolejenter, fin måte å få på dem god varm ull på! Gleder neg veldig til boka og oppskrifta, tror jeg må strikke sånt til minst en liten jente til jul...

    Igjen: masse inspirasjon hos deg! Takk!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)