Tuesday, December 31, 2013

Oppsummering av strikkeåret 2013

2013-produksjonen ble omtrent like stor som i rekordåret 2012, og garn tilsvarende godt over en halvmaraton ble strikket opp (jeg mistet, som vanlig, tellingen etterhvert). Noenogsytti prosjekter ble ferdigstilt i løpet av 2013, færre småprosjekter dette året, det kan muligens forklare litt av forskjellen fra 2012. Jeg har – blant annet – strikket tre gensre, to jakker, fem vester, fire kjoler, en heldress, ti sjal, to tepper, 11 luer og 11 par votter.

Avkommet ble, som alltid, den store vinneren. Hun fikk, hvis jeg teller rett, tjuefire plagg med stort og smått, og i tillegg fikk hun en liten bunke klær til dukkene. Her kan du se noen av plaggene frøkenen på 3 har blitt utstyrt med i løpet av året:

Kollasjer7-001

Jeg hadde en plan om å strikke mye til meg selv i løpet av 2013, men jeg ble visst den store taperen i år også med en jakke, et par votter og tre sjal. Beholdt bare tre av ti sjal selv, altså. Men neste år, da skal jeg strikke massemasse til meg selv. Trur eg.

2013-06-095

I løpet av 2013 har jeg skrevet 64 blogginnlegg, og bloggens månedlige besøkstall fortsatte å øke. I midten av november rundet bloggen 300000 besøk, og nå ved årsskiftet har over 330000 vært innom. Veldig kjekt! Dere la igjen tilsammen sånn omtrent åtte hundre kommentarer (takk!), og blogginnlegget som fikk aller flest kommentarer (bortsett fra gibort-innlegg) var dette – tilfeldigvis også et av plaggene jeg ble mest fornøyd med i 2013.

Blogginnlegget som har vært mest lest i år som i fjor er innlegget om datterens nisselue (med oppskrift). Mange har strikket og vist fram nisseluer laget etter oppskriften, stas! Plaggene jeg ble mest fornøyd med tror jeg må være datterens regnbuetunika (passer til alt, og blir veldig mye brukt) og dessuten den lilla hjertevenngenseren, som både treåringen og jeg syns er ordentlig fin! Denne stripekjolen er også veldig, veldig populær hos den pynteglade frøkenen på 3. Og plagget med lavest suksessfaktor? Tja, denne luen syns jeg er helt ok, fancy garn til og med, og knallkule knapper, men det hjelper fint lite når avkommet nekter å bruke den. “Den kløøøør, mamma!”

2013 ble visst året for å strikke uten å bruke oppskrift. Den desidert artigste måten å strikke på, syns jeg – i alle fall når resultatet blir bra. ;o) Noe av det jeg har strikket på gefühlen kan du se på bildet under. Et mål for 2014 blir å strikke enda mer uten oppskrift, og kanskje til og med passe på å ta notater underveis, sånn at jeg lettere kan gjenta en eventuell suksess og muligens dele litt med dere?

2013-11-16

I 2014 som i 2013 (og 2012...) har jeg ambisjoner om å krympe garnlageret litt, forhåpentligvis med litt mer suksess enn de to foregående årene. Jeg skal absolutt ikke ha noen garnkjøpestopp, da mister jeg strikkelysten og blir sur og vond og vanskelig, men jeg prøver på to nøster ut = (max) et nøste inn, samt rotasjon i lageret. Alltid mest fristende å strikke med nyinnkjøpt garn, rart det der, men jeg satser på å strikke opp en del av nøstene og hespene som har blitt liggende som hyllevarmere.

Tusen takk for i år – og godt nyttår – til alle dere som leser, følger med her på bloggen, på bloggens facebookside og på instagram og legger igjen så mange trivelige, nyttige og fine kommentarer! Vi snakkes i 2014.

18 comments:

  1. Flott innlegg som oppsummerer bra, vel fortjent at antall lesere øker.
    Jeg tror det var den regnbuestripekjolen som gjorde at jeg oppdaget deg og bloggen din for real i år.
    Tusen takk for teststrikking, du gjorde en veldig god jobb. Vi snakkes i 2014.

    ReplyDelete
  2. Så mye fint du har produsert i år! Jeg har latt meg inspirere av både regnbuestriper og nisseluer hos deg :)
    Godt nytt strikkeår!

    ReplyDelete
  3. Mye fint i år, ja! Vi satser på at det blir minst like mye fint neste år, ikke sant? Godt nytt år i mellomtiden :-)

    ReplyDelete
  4. Så flink du har vært! Du strikker så mye fint. Det er både artig og inspirerende å følge deg.

    Riktig godt nytt år!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. For en imponerende og utrolig flott produksjon du har hatt i 2013. Jeg blir skikkelig inspirert av deg og gleder meg til å følge deg i det nye året også. Godt nytt år.

    ReplyDelete
  6. Du strikker så utrolig mye fint til jenten din! En stor inspirasjons kilde no når minien her vokser til ! :D Gleder meg til å følge deg i et nytt ullent år :)

    ReplyDelete
  7. Jammen har du laget mye fint i året som snart er omme! Og det er viktigere med rotasjon enn slanking av garnlageret, definitivt!!!
    Godt nytt år til deg og dine!

    ReplyDelete
  8. Very impressed !
    Her var det mye fint og jeg er jo fast leser, selvom jeg ikke alltid legger igjen kommentarer.
    Heldige datter som har en så snill strikkende mamma. Gleder meg til å se flere fine prosjekter fra din side.
    Happy knitting !

    og godt nyttår ønskes deg !

    ReplyDelete
  9. Godt nyttår! Og moro å følge bloggen din i 2013! Gleder meg til å følge den videre i 2014!

    ReplyDelete
  10. Så mye fint du har produsert :-)

    ReplyDelete
  11. Du har ein veldig inspirerande blogg- gler meg til å følgje deg vidare! Alt godt i 2014!

    ReplyDelete
  12. Du har strikket så mye fint og inspirerende i år også, og det er en fryd å følge deg ;) Takk for flott oppsummering av strikkeåret 2013!

    ReplyDelete
  13. Utrolig mye lekkert! Godt nytt strikkeår til deg :)

    ReplyDelete
  14. Det var et produktivt år! Masse fine prosjekter i glade farger. Lykke til med både mageboer og egostrikk i 2014! Godt nytt år! :)

    ReplyDelete
  15. Du lagar fantastisk mykje flott! Eg står i fare for å bli ein "copycat", sidan Snuppa mi på snart 5 vil ha det meste du har strikka når vi leser bloggen din "ilag". Godt nytt strikkeår! Gleder meg til å følge bloggen din vidare!

    Helsing Nøstet

    ReplyDelete
  16. Takk for mange flotte innlegg og mye inspirasjon - og godt nyttår! Siden du vurderer å dele oppskrifter bruker jeg muligheten til å ønske meg VELDIG, VELDIG, VELDIG sterkt oppskrift på kjolen som ble det mest leste innlegget ditt! Ja, jeg vet du har sagt at den er enkel og at man ikke trenger oppskrift, men jeg gjør det og denne varianten ovenfra og ned hadde vært helt perfekt :-) Betaler for den gjør jeg mer enn gjerne!

    ReplyDelete
  17. For en samling av varierte strikkeplagg! Imponerende! Den stripete tunikaen er også blant mine favoritter av alt det du har strikket. Gleder meg til å se alt det fine du kommer til å strikke i 2014!