Sunday, November 10, 2013

Uglegenseren Reidar

Ann Myhre, for mange av oss i internettstrikkegenerasjonen muligens best kjent som Pinneguri, designer utrolig mye flott (sinnasau, anyone?), og da hun spurte om jeg ville teststrikke en ny barnegenser for henne så var jeg kjapp til å si jaaaa! Vil du se mer Pinneguridesign finner du vogntepper, jakker og mer til på Ravelry, og her er bloggen hennes. Nå er oppskriften på lommegenser med ugler ferdigtestet og klar til kjøp og nedlasting, du finner den på Ravelry – og hvis det skulle være noen tvil: både treåringen og jeg anbefaler mønsteret!

IMG_1156

Ugler er kule, det er treåringen og jeg helt enige om, og klart hun ville ha en stripete og fin uglegenser med lomme på magen der hun kan varme fingrene sine og der hun kan putte skjell og fine steiner og hemmeligheter!

Jeg strikket uglegenseren i Pickles pure wool, et garn jeg har siklet etter å prøve en stund. Hadde nemlig hørt rykter om at garnet skulle minne om en litt tjukkere utgave av et av yndlingsgarnene mine, Holst supersoft, og dét viste seg å stemme rimelig bra. Garnet er en del tjukkere enn Holst (379 meter/100 gram mot nesten 600 meter/100 gram), jeg syns Picklesgarnet er litt mykere, men ellers føles det temmelig likt og det har mye av den samme, fine meleringen. Flott garn, som jeg gjerne strikker mer med! (Et lite minus for nøstene, bare – de ser ut til å ha en lei tendens til å kollapse totalt og ende i komplett kaos og virvar.)

2013-11-102

Har dårlig erfaring med fargegjengivelsen på garnbildene til Pickles, så jeg har nølt med å bestille derfra – men nå tok jeg sjansen, og valgte farger med omhu (grønn- og petrolfarger kan ofte være vanskelige å gjengi på bilder, så selv om jeg likte tanken på en grønn uglegenser gikk jeg for et litt tryggere valg: blålilla). Denne gangen stemte Pickles sine bilder noenlunde greit med virkeligheten, syns jeg – lillafargen er et hakk eller tre lysere og litegranne rødere enn den ser ut på bildene fra Pickles (på tre ulike skjermer, jeg sjekker alltid flere skjermer når jeg netthandler garn), fargen er fin i virkeligheten også, men altså litt blassere enn på skjermen. Jeg skulle ønske dere ville lage fargekart, Pickles.

2013-11-10

Jeg brukte nesten halvannet nøste lilla Pickles Pure Wool, og litt under et nøste gråhvitt. Totalt 225 gram gikk med, og jeg strikket størrelse 5 år til min lange treogethalvtåring.

Uglegenseren Reidar er artig å strikke, ugler er kule, striper er aldri feil og jeg syns lommen er en veldig fin detalj. Og treåringens dom? Hun DIGGER uglegenseren sin, og spesielt lommen. “Eg likar kler med lommar i, mamma!”

Uglegenseren blir med i Pinnekroken sin novemberutfordring, der man skal vise fram det man strikket på under Nasjonal strikkekveld på NRK.

26 comments:

  1. Veldig fin genser! Fikk nesten lyst på en sånn selv, jeg!

    ReplyDelete
  2. Kjempesøt jente i flott genser! :)

    ReplyDelete
  3. En kjempefin genser til den skjønne jenta! Artig med lomme på magen. Lett å skjønne at Veslemor er fornøyd med denne.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  4. Rigtig fin genser til en sød jente

    ReplyDelete
  5. Som nevnt, superfin genser! Modellen er så skjønn og fin i genseren sin. Vi er heldige teststrikkere til uglegenseren :)

    ReplyDelete
  6. Superfin genser! ... og det garnet må absolutt testes ut :)

    ReplyDelete
  7. Sååå fin genser, til en nydelig jente. Kanskje jeg må strikke en slik :-)

    ReplyDelete
  8. Utrolig fin! Fristende å strikke... :)

    ReplyDelete
  9. Veldig fin genser og ei nydelig jente :)

    ReplyDelete
  10. Den var stilig, likte den bedre enn med sauene.

    ReplyDelete
  11. Nydelig genser. Liker garnet godt, og fargene på denne genseren var fine. Utrolig sjarmerende modell også :)

    ReplyDelete
  12. Heldige deg som fikk prøve for denne ble kjempe fin til jenten din! Og enig med kråkereir nøstene, de e håpløse...

    ReplyDelete
  13. Super fin gensar! Ho kan det ho Ann Myrhe

    ReplyDelete
  14. For ein spennende genser! Kjempe stilig!!

    ReplyDelete
  15. Denne var knallfin :)
    Gleder meg til mønsteret blir lagt ut for salg, for jeg har "ugledilla"
    Klem

    ReplyDelete
  16. Knallsøt jente med tøff genser!

    ReplyDelete
  17. Den ble kjempefin, det var fine farger sammen også :) Enig i at lommer er en innertier i den alderen der, småen min er veldig fornøyd med sin Lommegenser :)

    ReplyDelete
  18. Kjempefin genser, og artig med den lommen.

    ReplyDelete
  19. For en nydelig genser, mønster, striper, farge... Ja, alt! Og en flott jente! Pinneguri lager så mye fint! :)

    ReplyDelete
  20. Denne var kjempefin, og jenta di er en veldig søt modell :-)

    ReplyDelete
  21. Jeg falt pladask og oppskriften din er innkjøpt, hihi. Nydelig genser i forskjellige farger - og skjønne jenta er den herligste modell :)

    Du lager utrolig mye fint. Jeg kommer straks tilbake ^_^

    Eli Kristin

    ReplyDelete
  22. Så utrolig fin. Flott fargekombinasjon. Så denne må nok vurderes :)

    ReplyDelete
  23. SÅÅÅ søte ugler! Flott genser med flotte farger:)

    ReplyDelete
  24. Alldeles nydelig genser! Så flott at jeg fant tilbake til bloggen din, nå har jeg lagt deg inn på blogglista mi! Ha en flott kveld hos deg!

    ReplyDelete
  25. Herlig uglegenser! Fikk lyst til å strikke den til dattera!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)