Saturday, October 12, 2013

Erstatningsugle

Avkommet digget ugleluen hun fikk i fjor, men fuglen har visst fløyet, for bortevekk er den. Da kunne vel ikke mammaen gjøre annet enn å framskaffe en ny?

IMG_0855

Jeg har strikket tre ugleluer tidligere: dukkeluen kan du se her, frøken treogethalvt sin første utgave kan du se her (sammen med den superfine snømannen vår!), og førskolelærerens jobbantrekk kan du se her.

Oppskriften kan kjøpes på Ravelry, og er tilgjengelig på engelsk (og fransk og russisk, om du skulle foretrekke det). Strikket i Drops merino extra fine (igjen), med dobbel tråd (igjen), litt under to nøster forsvant ut av lageret sammen med to ugleøyeknapper fra et aldri så lite knapperaid på eBay. Knappeselgerne på eBay opererer som regel med store kvanta, så hvis denne uglen også skulle finne på å stikke av har jeg fremdeles øyne igjen til en hel liten uglekoloni.

2013-10-121

Litegranne fletting, og ellers enkel og ukomplisert strikk på pinne 6, så denne luen er unnagjort på et par kveldstimer. Stormende jubel fra frøkenen på 3 når hun oppdaget at en ny ugle hadde ankommet heimen i løpet av natten!

Har du forresten husket å legge igjen en kommentar her (link) for å delta i ullutdelingen min? :)

8 comments:

  1. Ja ny må man ha når uglene flyr sin vei! Heldig jente!

    ReplyDelete
  2. Det var pussig, for jeg har vært så inspirert av den forrige ugleluen din at jeg faktisk strikker en til min frøken på 2.5 i går. Fulgte den minste størrelsen men den ble desverre for liten med pinne 6 og dobbel merino. Hvilken størrelse følger du?
    Kjempefinelurer, og den ble fin i grått også!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg får "feil" strikkefasthet med dobbel tråd merino extra fine, ja - så jeg har lagt opp til den nest største størrelsen. Og så strikker jeg luen lenger enn i oppskriften, jeg syns den er kort (selv med riktig strikkefasthet).

      Delete
    2. Takk for tilbakemeldingen. Da får jeg nok prøve meg en gang til, for jeg har så lyst på en uglelue til snuppa. :)

      Delete
  3. Så artig at uglene er populære i år også! Fin lue til ei snerten lita frøken! Denne lua er jo en knallfin bursdags/jule-presang til venninner også. Du får nok bruk for ugleøynene.....

    Ha en strålende søndag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  4. Disse uglene er vel rimelig uforutsigbare, og flyr særlig langt på natta. Kjekt å ha en effektiv strikkemamma, da!

    ReplyDelete
  5. Så heldig hun er som fikk ny. Kjempefin ble den.

    ReplyDelete
  6. Huff og huff, ja, man må visst passe godt på disse flyvende uglene! Godt du 'fikset frem' en ny! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)