Tuesday, June 4, 2013

Sikksakk

I mai meldte jeg meg på Camp Loopy – et litt snodig opplegg fra en av favorittgarnbutikkene mine, the Loopy Ewe. Campen er en årlig affære, og går kort forklart ut på at man strikker tre prosjekter i løpet av sommeren, etter visse retningslinjer, og fortrinnsvis med garn fra the Loopy Ewe, selvsagt. ;o)

loopy breathless

Før hver ny utfordring får man 20% rabatt på aktuelt garn i nettbutikken, man kan vinne premier underveis – og dessuten får alle som fullfører alle tre utfordringene (med garn innkjøpt i nettbutikken for anledningen) en gratis hespe garn til slutt. Prosjekt én skulle strikkes med “fingering weight” garn, det vil si garn med en tjukkelse rundt 400 meter/100 gram – og garnet skulle være en type man ikke har brukt tidligere. The Loopy Ewe har ekstremt bra garnutvalg, og jeg valgte meg en lilla hespe med Shalimar Breathless.

2013-06-041

Garnet kom i posten, og viste seg å være aldeles nydelig. Blandingen merino – kasjmir – silke blir sjelden feil, men dette var virkelig supermykt! Fargen er akkurat passe variert, nok til at det blir liv i glattstrikkpartiet men uten at fargene tar helt over og lager kaos. Fint! Bare litt spent på hvordan garnet vil tåle bruk, kjenner jeg, siden ultramyke garn gjerne nupper en del.

Jeg brukte en del tid på å lete etter det helt rette sjalmønsteret, jeg visste at mottageren helst ville ha et litt luftig sjal med mye hullmønster (men uten at det ble helt blondegardin), og dessuten skulle sjalet absolutt ikke ha halvmåneform. Jeg hadde bare 380 meter garn å utfolde meg med, så dermed begrenset utvalget seg nokså kraftig, men til slutt landet jeg på Medusa. Sjalet har mange variasjonsmuligheter, man kan strikke sikksakkmønster over det hele, eller man kan strikke et stort (eller lite) parti med glattstrikk før man starter på hullmønsteret.

IMG_0266

Sikksakkmønsteret er ikke vanskelig å strikke, men litt i overkant mye konsentrasjon krevdes – man må telle en del, og det strikkes mønster på begge sider (ofte når man strikker sjal er annenhver omgang “hvileomgang”, gjerne med bare vrangmasker på vrangsiden av sjalet). Mønsterrepetisjonene går over 12 pinner, og jeg var fullstendig ute av stand til å lære dem utenat så det ble en del kikking på oppskriften. Ikke et veldig kafé- og skravlevennlig prosjekt, og kanskje ikke prosjektet jeg hadde valgt om jeg var helt fersk på hullmønster.

IMG_0257-001

Kjenner at jeg nok kommer til å trenge et sikksakksjal selv også, etterhvert – men hvilken farge?

7 comments:

  1. Så spennende opplegg, og for et lekkert sjal! Jeg gleder meg til å følge med på hva du strikker.

    Lykke til videre!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  2. Er så imponert over de nydelige sjalene du strikker. For en tålmodighet! :) Vakkert!

    ReplyDelete
  3. For en fantastisk flott farge på sjalet. Stilig mønster på sjalet også. Jeg strikker sjal selv nå og synes det er riktig så kjekt.

    ReplyDelete
  4. Jeg er også med på Camp Loopy! Men jeg har ikke engang helt bestemt meg for hva jeg vil lage.. Har akkurat nøstet opp garnet liksom. Imponerende hastighet!

    ReplyDelete
  5. Skjønner godt du er fornøyd med både farge og mønster, herlig er det !

    ReplyDelete
  6. Nydelig farge:) Flott sjal, så flink du er!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)