Thursday, April 18, 2013

Regnbue i gråværet

Regnbuestriper og grått, det er en kombinasjon jeg ikke blir lei. Denne gang et gjensyn med ordentlig, estisk regnbuegarn – mens til de forrige regnbueplaggene jeg strikket så laget jeg regnbuen selv, med ørten nøster og ull i alle farger. Fiks ferdig regnbueull er definitivt et enklere valg, om man ikke syns trådfesting er spesielt stas.

IMG_3320

Kjolen er strikket ovenfra og ned, uten oppskrift. Raglanøkning er enkelt og greit, og å strikke fra toppen og ned er superpraktisk når man ikke helt vet om man vil lage kjole eller tunika. Jeg strikket i vei og lot garnet bestemme hvor lang tunikakjolen skulle bli, jeg ville nemlig ha med gult, men stoppet før den syregrønne fargen dukket opp.

IMG_3326

Kjolen har fått lilla blomsterknapper i tre, og totalt forsvant 115 gram garn ut av lageret. Og nå er garnlagerbeholdningen faktisk greit i minus i år, til tross for garnshoppetur til Loop i London og en aldri så liten finullsprekk på Husfliden!

Den grå bunnfargen er Holst supersoft (ingen overraskelser der, altså). Noe tynnere enn regnbuegarnet, men ikke verre enn at kombinasjonen går helt fint. Rauma finull eller HIFA Ask er andre garn jeg syns fungerer veldig bra sammen med estisk regnbueull (enten den heter Aade eller Evilla eller Kauni, de er like alle tre).

kauni regnbuegarn

Regnbueullen er innkjøpt i Tallinn, hos Pronksi lõngapood, som anbefales helhjertet om du skal til Tallinn (og det syns jeg absolutt du skal, det er en finfin by!) og kjøpe med deg litt (eller mye) garn hjem. Garnbutikken ligger sentralt i gamlebyen, i Müürivahe 32. Müürivahe ligger like innenfor bymurene og en bit av gaten omtales gjerne som “the Sweater Wall”, eller “gensermuren”, for her er det en mengde boder som selger alskens strikkeplagg (mye maskinstrikk, men ikke bare).

Pronksi ligger i delen av Müürivahe som fortsetter på den andre siden av hovedgaten i gamlebyen, Viru. Dersom du spaserer inn i gamlebyen gjennom Viruporten rusler du bare et pittelite stykke oppover Viru, så kikker du til høyre og ser the Sweater Wall, før du snur ryggen til og svinger mot venstre og inn Müürivahe – så har du veldig snart Pronksi på din venstre side. Herlig, trang og overfylt butikk, der jeg la igjen noen euro i løpet av de årene jeg bodde bare et lite steinkast unna. ;o) Trykk på denne linken (google maps) for å finne Pronksi lõngapood på kartet.

Pronksi har flyttet, og ligger nå i Aia 4 (fremdeles i gamlebyen).

34 comments:

  1. Elsker dine regnbuer! Denne intet untak.
    Ha en strålandes dag videre

    ReplyDelete
  2. Nydelig kjole! Og en fin måte å bruke flerfarget garn på!! Praktisk å slippe alle de tusen trådene å feste også :)
    HA en fin dag!

    ReplyDelete
  3. Nydelig, nydelig! Jeg har akkurat strikket en stripete genser, og har strikket inn hver eneste tråd underveis (http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=139), så jeg slapp unna med å feste i toppen og bunnen. Kan anbefales. Og nå ble jeg skikkelig inspirert til å strikke med regnbuefarger!

    ReplyDelete
  4. Så flott den ble! Og striper er aldri feil, enten det er i regnbue eller andre farger.
    Knallfin!! :)

    ReplyDelete
  5. Kjempefin kjole, og for ei søt lita jente! Artig med regnbuegarn! Det var nytt for meg.

    Riktig god helg!

    Klem

    ReplyDelete
  6. Veldig enkel og flott, lurer på om jeg ikke må herme litt :D

    ReplyDelete
  7. Flott kombinasjon av grått og regnbuefarger, og modellen er jo superpraktisk. Den kan sikkert brukes i flere år. Søt og blid jente har du også. :)

    ReplyDelete
  8. Skikkeleg smart og fint, både i fargebruk og strikkemåte!
    No har eg lagt tunikaen til i lyst-å-herme-lista mi!

    ReplyDelete
  9. Så herlig kjole!! Du inspirerer!! Må kjøpe meg noe regnbuegarn, har du en nettbutikk å annbefale?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Jeg har faktisk aldri handlet regnbuegarn på nett, jeg kjøper det i Estland. :) Vet de har Kauni hos todamer.no i hvertfall, men jeg aner ikke hvordan damene er på pris.

      Delete
  10. Nydelig kjole og flotte farger!
    Kjempefin blogg også, denne var ny for meg og jeg vil gjerne følge med her.

    ReplyDelete
  11. Kjempe fin kjole. Det garnet er så fint :)

    ReplyDelete
  12. Så flort!! :-)

    Men hvorfor ville du ikke ha med den grønne fargen? Jeg blir litt nysgjerrig når skriver at du stoppet før den grønne kom. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, jeg syns bare grønnfargen er et par hakk for skarp. Syns kjolen ble "roligere" i fargene nå, uten den heftige grønne. :)

      Delete
  13. For en utrolig nydelig kjole. Digger den :D

    ReplyDelete
  14. For en skjønn kjole du har laga, og uten oppskrift da. Kjempefin på den flotte tausa.
    klem

    ReplyDelete
  15. Enig med alle her, veldig fin kjole! Liker stripefordelingen, med tykkere grå striper. Det ga en veldig fin effekt. :)

    ReplyDelete
  16. Denne, denne likte eg :D Kjempe kjekt å komme innom bloggen din å få så mye flott inspirasjon :)

    ReplyDelete
  17. Så fin, både klassisk og artig på en og samme gang.

    ReplyDelete
  18. Så lekker!!!! Heldige vetle jenta som får så mykje regnbueklede!! Veldig elegant med det grå som bakgrunn, kjolen vart rolig og sprek på ein gong!

    ReplyDelete
  19. Kjempefin! Denne kjolen/tunikaen kunne jeg veldig gjerne tenke meg oppskriften på, om du skulle vurdere å skrive den ned en gang! Jeg syns kjoler, tunikaer og vester er supre restegarnprosjekt, men da funker det best å starte fra toppen :-)

    ReplyDelete
  20. Du lager altså så mye flott, du er en kjempeinspirasjon! Regnbueplaggene dine er bare nydelig, og jeg har omsider skjønt at grått også er en fin farge =)

    ReplyDelete
  21. Du lager altså så mye flott, du er en kjempeinspirasjon! Regnbueplaggene dine er bare nydelig, og jeg har omsider skjønt at grått også er en fin farge =)

    ReplyDelete
  22. English please is there the pattern somewhere?

    ReplyDelete
  23. Can someone help me, is there a pattern fo that dress somewhere?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi there - no, I didn't use a pattern, I designed the dress myself. :)

      Delete
  24. Kjempefin kjole. Kommer til å legge den i "to do-lista" mi.

    ReplyDelete
  25. This little dress is soooo cute. How do I get the pattern in English?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you - and I'm sorry, there isn't a pattern. I made it up as I went along. :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)