Sunday, February 24, 2013

Dagens outfit (og gravemaskinkake!)

Den dagsferske treåringen mener bestemt at dukkene hennes har et akutt behov for en mer innholdsrik garderobe (“Det e’ SNØ ute, mamma! Miadukken har bare en BODY, stakkars! Hun fryser!!!”). Og plagg til en 45 cm lang dukke er jo kjappe å strikke, selv på pinne 2.5, i tillegg kan man slå seg løs med masse farger og mønstre uten at mottager protesterer. Sånt kan man like! 

IMG_2795

Først ut var prikkekjolen med tilbehør, men dukken måtte såklart få et par antrekk til når vi først var i gang. Babyull av ymse kvaliteter og farger ble gravd fram fra lageret og en liten stabel bøker om dukkeklærstrikk bestilt på biblioteket, men bøkene jeg kikket i var i grunnen ikke så voldsomt inspirerende og hadde i overkant mange oppskrifter av typen “strikk ryggstykke, strikk venstre framstykke, strikk høyre framstykke, strikk to ermer og sy alt sammen”. Jeg foretrekker minst mulig søm, gi meg raglan eller rundfelling, derfor er de fleste dukkeplaggene strikket uten oppskrift, mens de jeg skriver om i dag er etterligninger og forminskninger av datterens plagg.

2013-02-24

Snart-treåringen digger ugleluen sin, så selvfølgelig måtte dukken få uglelue hun også. Og mens jeg strikket uglelue kom jeg på at regnbuebukse, sånn som dukkemammaen har, dét måtte dukken også få. Og mens jeg strikket regnbuebukse innså jeg at dukkegarderoben umulig kan bli komplett uten en høstvest som ligner på dukkemammaen sin. Og sånn går no dagan… ;o)

Originalversjonen av ugleluen (som jeg har strikket to av, en til datteren og en voksenutgave) er strikket på pinne 6 med temmelig tjukt garn, men til dukken strikket jeg med babyull på pinne 2.5, og la opp flere masker enn i voksenversjonen av oppskriften. Dermed ble dette en ganske tidkrevende liten sak, og i etterpåklokskapens lys ser jeg jo at jeg like greit kunne brukt dobbel tråd, så hadde luen vært mye kjappere å strikke.

bilde (19)

Regnbuebuksen og høstvesten er også strikket i babyull av ymse slag. Høstvesten er veldig inspirert av Pickles sin oppskrift, jeg har bare strikket en (mye) mindre variant. Datteren fikk høstvest i regnbuefarger i fjor høst, og den er en av favorittvestene hennes. Dukkebuksen er strikket uten oppskrift, og er ikke helt ulik datterens regnbuebukse. Stor suksess!

Og nei, dette er ingen matblogg – men jeg viser fram dagens bursdagskake likevel, jeg! Både den gravemaskinglade treåringen og jeg ble særdeles fornøyde med verket vårt, og stort enklere kan vel kakepyntingen knapt gjøres, så dette kan kanskje være et greit tips til andre med begrensede kakepynteferdigheter! ;o) Vi bakte en helt vanlig sjokoladekake (og i siste liten før kaken forsvant inn i ovnen oppdaget jeg kjelen med smeltet smør som sto igjen på komfyren!) og hadde på glasur. Lot glasuren stivne, før jeg brukte en gaffel til å “grave” litt i den ene kanten av kaken. Knuste et par oreokjeks, og strødde litt her og der på graveområdet, for å få litt mer finkornet jord/sand også. Plasserte den nyinnkjøpte og nyvaskede gravemaskinen, og fylte litt kake oppi grabben. Og voilà - gravemaskinkake! :)

gravemaskinkake - digger cake

18 comments:

  1. Herlig innlegg! Så heldig tre-åring med kreativ og flink mamma (og heldige mamma med dukke-lekende tre-åring..!) Nydelig plagg, både de små og de litt større :) Og kaken? For en ide!

    ReplyDelete
  2. Kristine T. Davidsen24 February, 2013 21:01

    Fantastisk kake!!! Du e et geni!!! :-)

    Og fantastisk flotte dukkeklær!!! Jeg er enig med deg ang det med montering det et unødvendig mye strikking av masse smådeler som må sys sammen etterpå. Jeg detter ofte av lasset der fordi det blir alt for mye knotete arbeid og jeg syr heller ikke pent. :-)

    Tusen takk for herlig dukkeklær inspirasjon. Buksen står høyt på må lage listen. Må bare finne tilsvarende farger. Her vil jeg ha det mest mulig likt din!! Håper det er i orden. :-)

    ReplyDelete
  3. Matchende dukke og frøken! Stor stas! Veldig fine mini-me versjoner!

    ReplyDelete
  4. Veldig fint altså! Både datterklær, dukkeklær og kake:-)

    ReplyDelete
  5. Nå ble jeg inspirert! Regnbuebuksa i dokkestørrelse er så fin, og kaka? Tøff! Gratulerer med dagen til den heldige frøkna:)

    ReplyDelete
  6. Så fin jenta å dukka blei.Men æ må tilstå,æ datt fullstendig for den kaka.

    ReplyDelete
  7. Herlige strikkeplagg, både de små og de litt større! Og ideen med gravemaskinkaken var jo bare helt genial!

    ReplyDelete
  8. kæmpe fint dukketøj, har lyst til at starte på nogle dukketøj med samme, selv om jeg havde planer om at strikke noget anded idag.

    ReplyDelete
  9. Så himla fint, minner meg på at jeg må ta frem höstvesten til lillesöster som jeg strikker som tunika og gjöre den ferdig!

    ReplyDelete
  10. Fine dukkeklær og morsom kake

    ReplyDelete
  11. Så utrolig morro med matchende antrekk til datter og dukke. Kjempe fine plagg.

    ReplyDelete
  12. Kjempelotte dukkeklær og skikkelig kreativ kakepynt, slikt liker jeg ;)

    ReplyDelete
  13. Så gøy med matchende dukke og dukkemamma :)
    Kaka var skikkelig tøff!

    ReplyDelete
  14. Fin fine klær til både stor og liten! Kjempekul kake, den ideen tar jeg med meg!

    ReplyDelete
  15. Kristine T. Davidsen28 February, 2013 03:05

    Hvile farger er det på vesten til dukken? Er spesielt interessert i bunnfargrn. :-) Takk ♡

    ReplyDelete
  16. Bunnfargen er mørk grå, kan vel kalle den koksgrå. :) Mønsterfargene er natur, gul og rød.

    ReplyDelete
  17. Kristine T. Davidsen28 February, 2013 20:55

    Tusen Takk!!! :-)
    Falt helt for dette settet. Har kjøpt litt babyull i tilsvarende farger. Litt ulikt blir det, men får bare stå seg!! :-)

    ReplyDelete
  18. Rett og slett knalltøft! Så kjekt for dukkemamma at hun og dukka matcher :) Stilig kake forresten! ^_^

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)