Tuesday, May 17, 2011

Hipp hurra!

…kjolen ble klar!

Der vi bor er den 17. bare en helt vanlig maidag – men når vi bestemte oss for å være hjemme i Norge på nasjonaldagen fikk vi plutselig et ganske akutt behov for 17.mai-antrekk til ettåringen. Jeg kikket på mange varianter av stakker og “bunader”, men falt for denne kjolen fra Dale. Den fins i heftet som heter Dale Baby Klassisk, mønsteret heter Voss.

Jeg strikket, etter mye fundering, kjolen i størrelse 3 år til min lange ettåring, sånn at den forhåpentligvis kan brukes neste år også. Planen var å sy kjolen litt inn under ermeåpningene, så den skulle sitte fint på dersom den var litt stor – men det viste seg å ikke være nødvendig, kjolen passer flott, den.

17.mai

Kjolen er strikket i Lanett – når man kjøper mønsterhefter trodde jeg man måtte kjøpe garn fra produsenten som utgir heftet (i dette tilfellet Dale), men neida, garnbutikken hadde ikke Dale babyull i riktig farge, så da foreslo butikkdamen Lanett (fra Sandnes Garn) i stedet. Og det var i grunnen helt greit, jeg liker uansett Lanett hakket bedre enn babyullen fra Dale. (Som Sandnes Garn så fint skriver på nettsiden sin: “Lanett gir bløte behagelige plagg til de minste med god passform”. Fnis.)

Kjolen har mye! vidde i skjørtet, så dette her ble nokså langtekkelige greier - når jeg satt der med nesten 400 masker per omgang og strikket tilsynelatende uendelige mengder glattstrikk uten en eneste liten felling engang å se fram mot, var det nesten så jeg angret pittelitt på at vi ikke gikk for kjøpebunad i stedet. Men det angrer jeg ikke på nå lenger! :) Kjolen skal egentlig ha en åttebladsrose på forstykket, brodert på med maskesting – men det droppet jeg. Litt av latskap, men mest fordi ettåringen skal ha min gamle barnesølje på, og med søljen i halsen syns jeg kjolen ble finest uten broderi. Actionbilder følger!

Gratulerer med dagen – ha en fin 17. mai!

5 comments:

  1. Den var nydelig. Kan godt forstå det var litt kjedeligt med skjørtet, men så verdt det når en ser resultatet.
    Ha en fin 17. mai :-)

    ReplyDelete
  2. Nydeleg kjole!
    Og gratulera med dagen! :)

    ReplyDelete
  3. Nydeleg! Eg er veldig glad i voss-mønsteret, jentene mine hadde jakker i dette mønsteret i dag.

    ReplyDelete
  4. Veldig fin! Og kjekt å kunne bruke den til neste år også, så slipper du milelange skjørtstrikkeetapper.

    ReplyDelete
  5. Kjempefin! Så praktisk at den er i grå - da kan den jo brukes som finkjole til andre anledninger og!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)